Wednesday, May 26, 2010

Ulasan..AKU MAHU KAMU

Salam..lama saya ambil masa untuk habiskan novel ini kn? Bukan masa yang diambil untuk menghabiskan novel, tapi masa yang betul2 dalam mood membaca novel..haaaa..tu lah saya. Nak membaca novel pun kena ada mood yang baik.Kalau tak, baca byk kali pun susah nk faham.. Erm..saya ambil masa hampi 1hari 2 malam untuk habis kan novel ni. Lama kn?sllnya 1 hari pun dh boleh habis..dah perempuan..walaupun belum ada tanggungjawab rumah tangga, ada tanggungjwb pada 'parents'..so jarang ada waktu yg betul2 dapat concentrate,hehe..tapi habis juga akhirnya kannnnn..
AKU MAHU KAMU- ALEYA ANEESA..Jalan cerita novel ni memang BEST! Tersentuh juga hati ni dengan tindakan Qisya..seorang ibu dan isteri yang benar2 tabah. Kalau buat drama ni, memang laku. Cara ulasan cerita juga menarik dan tidak keterlaluan..maksudnya kalau pelajar sekolah pun masih boleh baca cerita ni..bersih.. Ermm..pada pendapat saya,kelemahan cerita ini adalah dari segi pengiraan masa. Mungkin saya yang tersilap kira, tp kalau tak silap semuanya kurang dari 4tahun dan bukan 4tahun seperti yang dicerita dalam sinopsis. Lagi satu, pada akhir cerita..cara ulasan di situ dimana Qisya mendapat tahu dia mengandung. Sedangkan pada saat itu dia teringatkan perkara yang berlaku 6bulan lepas. Perkara 6bulan lepas di mana Ziyad pada masa itu sepatutnya sedang mengalami alahan kesan dari Qisya mengandung..tak mungkin seorang wanita mengetahui dirinya mengandung hanya selepas 6 bulan..pelik..atau mungkin saya yang tersilap faham..tapi saya baca berulang-kali. Tak apalah, nanti saya baca lagi..

Tabahnya hati wanita yang bernama Qisya..Tapi kalau benar ada wanita begini..berilah peluang yg lebih awl untuk ubati hati..derhaka bagi seorang wanita yang meninggalkan rumah tanpa keizinan suami dan menolak segala kemahuan suami..

No comments:

Post a Comment