Saturday, January 15, 2011

Budak Kampung

Salam..

Ermm..beberapa hari ni kurang idea untuk update blog ni. Antaranya sebab terpaksa mengadap benda2 yang memeningkan. Mula2 memang saya kurang berminat dengan segala benda sistem. Tapi bila terpaksa buat, keadaan berubah jadi enjoy n tekanan(huhu)..

Tadi masa tengah 'enjoy coding' dengar suara budak2 dari tepi tingkap bilik. Tepi bilik saya ni ada longkang yang tak berapa dalam(longkang ke?lalaan air jer sebenarnya). Lepas banjir, ada lagi air mengalir dari situ. Saya intai2, ada 3orang anak jiran sibuk tangkap ikan. Bising dengan bahasa yang salah sebutan dan bunyi (huhu..telo punya cakap loooo).

Lucu pula tengok budak2 tu. Teringat masa kecik2(umur lingkungan 5-12 tahun..). Longkang tu juga jadi tempat saya tangkap ikan( hehe..darjah 6 pun tangkap ikan lagi). Lepas hujan aje, pantang ada air dalam longkang tu..mesti curi2 keluar rumah sambil bawa tapis santan & besen. Air yang mengalir situ bersih tau..siap leh nampak pasir lagi..ikan yang berenang memang nampak jelas..letak jer tapis santan, 'confirm!' dapat ikan. So bila tengok budak2 tu bising situ, saya tak peduli pun.."Just let they enjoy themselves"

Tengah saya sedap2 makan kat dapur," HUwaaaaaaaa..(pastu ada bahasa lagi yang tak difahami)" Kali ni abah dengan mama pula gelak.." Budak2 tu menangis berebut ikan"mama kata. Abah pun amik baldi kuning yang ada ikan mati 2 eko, yang hidup dalam 4 eko kot tadi..(lupalahh..wallahualam) Ikan tu abah jala kt sungai tadi(Balik dari masjid terus amik jala..sebab hari sebelum tu dah goreng n gulai..sedapppppp..tapi tak tahu ikan apa..hehe)

Ikan tadi abah bagi kat budak2 tu dengan baldi sekali..Pastu saya intai lagi..senget2 budak 2 orang bawa baldi kuning besar..bila yang sorang tu lepas tangan,"eyat nih..ange ah yepah"..pastu dengar lagi.."pit mik yuwo eko,oye mik yuwo eko"..gelak sorang2 lagi saya..

Seronok jadi budak kampung..ada kenangan yang boleh diingat..Main banjir..habis banjir tangkap ikan..Macam yang selalu jadi kat saya, leka sangat tangkap ikan..balik umah duk lua. Pintu dah kena kunci. Mula2 nangis lah juga..lama2 siap leh panjat beranda umah dan tidur kat situ..hehe..Kadang2 siap letak bantal dulu..wat 'standby'..huhu..

Kenangan..kenangan..itulah kenangan saya sebagai budak kampung..sampai mana pun tahap kita, sampai mana pun kita pergi..jangan lupa asal usul..saya tak malu kalau orang kata saya budak kampung..sebab saya memang budak kampung yang breakfast dengan 'wedges, nugget, baked bean, roti bakar and milo'..lunch dengan nasi lauk ikan sweet n sour , n dinner dengan chicken chop..
MY MUM THE BEST CHEF EVER!! YEAH!!..Cause MY DAD ALA-ALA OMPUTIH GITU..ngeee

Waktu akan tetap berlalu..
Setiap detik yang pergi takkan menjanjikan apa-apa..
Tapi kenangan yang bertapak..
Akan menjadikan aku seseorang..
Seseorang yang lebih dewasa..
Dalam mengenal erti kehidupan..


Wassalam..

No comments:

Post a Comment