Friday, March 18, 2011

CURANG 2



Salam ukhwah semua(^_^)v

'Entry' sebelum ni saya ada bincang cerita tentang CURANG..ermm..biasa berlaku, selalu berlaku dan boleh berlaku..Topic ini pun tiba-tiba terfikir bila pandang, lihat dan dengar..dan juga diungkit oleh seorang sahabat..sebab itulah timbul hal ini di sini..

Satu minggu atau mungkin lebih saya cuba bebankan fikiran ni dengan cerita2 lepas..ermm..tak perlu kot ceritakan disini (bukan saya yang curang yer..ermmm...kalau curang pun pada siapa?ngee) Kalau yang bercinta boleh curang pada 'couple'nyer..orang dah berkahwin pun boleh curang pada pasangannya.. Antara sebab2 yang pernah saya ungkitkan sebelum ini adalah 'BORINGGGGGG'.

Untuk dijadikan cerita, saya tempatkan diri saya sebagai seorang penggalak kepada curang(hehe..menakutkan..tapi tak menjadi lahh) CURANG takkan berlaku kalau dari sebelah pihak kan?( kalau sorang2 itu dah macam angau pula bukan CURANG yer..)
Sesi antara saya dan seorang sahabat. Soalan saya sememangnya semua 'direct to the point'..sahabat ini seorang lelaki yer..juga seorang suami beranak dua.

Die--->>" Bila nak kawen?"
Saya-->> "Kenapa?Best ke kawen"
Die-->>"ermm.. nak kata best tu tak juga..sebab kadang2 boring."
Saya-->>" Apa yang sebabkan jadi boring?"
Die-->> "Yelah..hari2 tengok orang sama je..kalau makin cantik tak pe. Ni kusut masai jer..Nak pegi kerja die macam tu. Balik kerja pun die macam tu.
Saya-->> " Die tahu awk tak suka die macam tu?"
Die-->> "Tah"
Saya -->>" Tak bagitau ke?"
Die-->> " Perlu ker?"
Saya-->> " Tak bagitau mana die nak tahu."
Die-->> "Alaaa..die sepatutnya tahu..takkan benda macam tu pun nak bagitau."
Saya-->> "Pastu bila nak 'settle'?
Die -->>" Tah" Perbualan jadi membosankan bila jawapan pendek diberi..ermmm..saya pancing lagi..

Saya-->> " Isteri kerja?"
Die -->>" Tak. Duk umah jaga anak"
Saya-->> " Okey lah tu..awk balik kerja, makan terjaga..anak2 ada yang jaga. Apa lagi tak cukup?"
Die-->> " Bosanlah..perempuan, bila kerja pagi2 pakai cantik2..sekurang-kurangnya dalam satu hari pakai cantik. Ini bila duk rumah, diri pun tak terjaga."
Saya -->>" Sebab tu awak mesti bagitau. Supaya dia tahu dan boleh berubah."
Die -->>" Ah! malas lah..Sekarang ni nak cari perempuan yang bekerja."
Saya-->> "Haha" (Rasanya gelak saya tu dah cukup menyakitkan hati die)
Die-->> " Alaaa..kalau tanya lelaki yang dah berkahwin, kebanyakan akan kata belum kawen."
Saya-->> " Kalu dah kawen tu buatlah cara dah kawen dan jaga amanah tu elok2"

Jawapan elak jadi penggalak kepada curang

Die-->> "Kalau saya masuk pinang awak boleh?"
Saya-->>" Maaf, saya tak suka kongsi."
Die-->> "Alaa..kongsi dunia..akhirat syurga."
Saya-->> "Itupun kalau hati cukup bersih halalkan semua."
Die-->>"Erm.."

Seeeeeeeeee..patahkan hatinya..huhu..belum ckup kukuh tu..beri lagi sampai die tak terkata..Kenapa nak rampas hak orang lain? Mungkin kalau jodoh itu tak kemana, tapi kalau boleh, elak itu lebih baik kan?
Seorang wanita sanggup hancurkan hati wanita lain? Tolonglah jangan..


NAh! Baguskan alasan orang yang cuba untuk CURANG? Bahasa2 yang digunakan menunjukkan betapa SENGSARA nyerrrrrrrrrrrrrrrrr hidup si die nie..Masalah yang timbul tak sebesar mana pun. Bukan kah berterus terang itu akan membawa kepada kehidupan yang lebih baik? Mencari orang lain bukan penyelesaian kepada masalah..

SETIAP HARI JADIKAN HIDUP KITA LEBIH BAIK DARI SEMALAM.. BERPESAN2 KE ARAH KEBAIKAN..INSYAALLAH..

SEMOGA SAYA, KAMU, ANDA, SAHABAT2 DAN SEMUA DAPAT BERFIKIR DENGAN WARAS SEBELUM MEMBUAT SEBARANG KEPUTUSAN..
Cerita di atas adalah kes rampas ISTERI atau SUAMI sahaja yer..selebihnya pandai2 lah sebab selagi belum ada hubungan sah, kita berhak membuat pilihan terbaik..

Ini adalah pendapat saya..setiap orang lain fikirannya..

Wassalam (^_^)v

No comments:

Post a Comment